Zij-instromer in het onderwijs: het verhaal van Ronnie Peskens

Ronnie Peskens

Na jaren in de chemische industrie te hebben gewerkt, besloot Ronnie Peskens een nieuwe weg in te slaan: het onderwijs. Inmiddels werkt hij als zij-instromer scheikunde op de KSH in Hoofddorp en volgt hij een opleiding tot eerstegraads docent. Hoe ervaart hij de overstap? Wat zijn de uitdagingen en wat maakt het werk de moeite waard? Ronnie deelt zijn verhaal.

Wie ben je en welk vak geef je?

‘’Mijn naam is Ronnie Peskens en ik werk sinds dit schooljaar op de KSH in Hoofddorp als zij-instromer scheikunde. Ik geef les aan mavo 3, havo 3, vwo 3 en vwo 4. Daarnaast ben ik bezig met mijn opleiding tot eerstegraads docent aan de Universiteit Utrecht.’’

Wat zijn je hobby’s naast je werk?

‘’Ik speel basgitaar en vind het erg leuk dat ik op school af en toe met de muziekdocenten en leerlingen mee kan spelen. Zelf bezoek ik ook veel rockconcerten in binnen- en buitenland. Daarnaast ben ik regelmatig in de bioscoop of schouwburg te vinden.’’

Welke functie had je voordat je het onderwijs inging?

‘’Ik heb 15 jaar gewerkt bij ’s werelds grootste verf- en coatingproducent, een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf met 50.000 werknemers. De eerste 10 jaar in Research & Development (als chemicus en daarna manager). Ik heb twee jaar in Amerika (Pennsylvania) gewoond en gewerkt. Bij terugkeer ben ik overgestapt naar product management, waar ik mij bezighield met het ontwikkelen van de strategie voor het wereldwijde portfolio van dit bedrijf.’’

Wat heeft je destijds gemotiveerd om de overstap naar het onderwijs te maken?

‘’Ik voelde de behoefte om meer sociale impact te maken. Ik heb mijzelf ontwikkeld in het bedrijfsleven en snel een mooie carrière opgebouwd, maar ik zag mij dat niet nog 30 jaar doen. Ik wilde mij meer op de menselijke kant gaan richten. In mijn vorige werk heb ik de kans gehad om met jongeren te werken, bijvoorbeeld als stagebegeleider. Ik merkte hoe leuk ik dit onderdeel van mijn werk vond en wilde daar graag meer mee doen. Ik ben denk ik altijd al een beetje docent geweest.’’

Wat is voor jou het mooiste aan werken in het onderwijs?

‘’Het contact met de leerlingen. Diegene die het vak en mij als docent leuk vinden en even blijven hangen in het lokaal om een praatje te maken. Om te delen wat ze gaan doen in het weekend, waar ze zich zorgen over maken, welk vakkenpakket ze gaan kiezen in de bovenbouw, etc. Op dat soort momenten voel je de waardering. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om jongeren te enthousiasmeren voor het vak. Maar de inhoud is vaak niet het probleem. De sfeer in de klas bepaalt grotendeels de leeropbrengst, zeker in de onderbouw, dus het is belangrijk om daarin te investeren.’’

Hoe ervaar je het zij-instroomtraject?

‘’Het gaat goed hoor! Eerlijk gezegd is het gewoon erg zwaar om werk in het onderwijs te combineren met de opleiding. Ik maak lange dagen en het kan erg uitdagend zijn om les te geven aan een groep van 30 pubers! Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Er zijn namelijk ook zoveel mooie momenten. Ik houd van het gevoel om zelf weer student te zijn en op de universiteit rond te lopen. En het is nooit saai op school, er gebeurt altijd wat!’’

Hoe ervaar je de samenwerking met Teach-In Group?

‘’Goed! De eerste maanden waren eigenlijk het belangrijkst. De trainingen en het begeleidingstraject om je voor te bereiden op de start in het onderwijs waren erg waardevol. Hierdoor voelde ik mij niet direct in het diepe gegooid, ondanks dat ik op een maandagochtend in september ineens alleen voor de klas stond. Daarnaast was de hulp bij het vinden van een passend opleidingstraject erg nuttig. Er zijn zoveel routes als zij-instromer dat je totaal niet weet waar je moet beginnen. Teach-In Group heeft mij geholpen om de opties in kaart te brengen en samen te werken met opleiders uit hun netwerk.’’

Wat is het grootste verschil met je vorige baan?

‘’Mijn wereld in mijn vorige baan was heel groot. Ik reisde veel en was de hele dag in de weer met collega’s uit China, Korea, de VS en Mexico. Werken op een vo-school is bijna het omgekeerde. Maar de school is een minimaatschappij waarin alle culturen weer bij elkaar komen. Ik kan mijn ervaring hier dus goed in gebruiken. Daarnaast sta ik de hele dag te presenteren. Er is geen moment om je te verstoppen of even terug te trekken. Leuk, maar soms ook confronterend!’’

Overweeg jij een carrière in het onderwijs?

Denk jij erover om de overstap naar het onderwijs te maken?

Teach-In Group biedt ondersteuning en begeleiding voor zij-instromers. Bekijk onze website en ontdek hoe jij jouw carrière in het onderwijs kunt starten!