Zij-instromer in het onderwijs: Het verhaal van Joris Trommelen

joris trommelen

Na een loopbaan in de farmaceutische industrie én een periode als fulltime huisvader, koos Joris Trommelen voor het onderwijs. Inmiddels staat hij als zij-instromer voor de klas bij 3 en 4 havo/vwo en  is hij mentor van een havo 3 klas. Hoe kijkt hij terug op zijn traject? Wat drijft hem, en wat maakt het onderwijs zo waardevol? Joris deelt zijn verhaal.

Wie ben je en welk vak geef je?

‘’Mijn naam is Joris Trommelen en ik geef scheikunde aan 3 en 4 havo/vwo. Daarnaast ben ik mentor van een havo 3 klas.’’

Wat zijn je hobby’s naast je werk?

‘’Spelen met vuur – in de keuken dan. Ik kan uren zoet zijn met mijn keramische barbecue. Daarnaast ga ik graag (wild)kamperen, weer of geen weer. In de zomer en in de winter ben ik het liefst lekker buiten.’’

Welke functie had je voordat je het onderwijs inging?

‘’Voordat ik de overstap maakte, was ik 1,5 jaar fulltime huisvader. Daarvoor werkte ik ruim tien jaar in de farmaceutische industrie. Eerst als Clinical Research Associate en later als Medical Science Liaison.’’

Wat motiveerde je om over te stappen naar het onderwijs?

‘’Na 1,5 jaar thuis wilde ik ook weer iets voor mezelf. Iets dat goed te combineren is met mijn gezin, waar ik plezier in heb én waarin ik iets maatschappelijks kan betekenen. Na een kort loopbaantraject – en zelfs een enquête onder mijn directe omgeving – raadde mijn schoonmoeder mij aan om Teach-In Group te bellen. Toen ging het snel: binnen twee weken stond ik al een proefles te geven.’’

Hoe kijk je terug op jouw zij-instroomtraject?

‘’Het was ontzettend leuk en leerzaam, maar ook behoorlijk pittig. De combinatie van een jong gezin (destijds 3 kinderen nog in de luiers), de lerarenopleiding, vakdeficiënties en meteen voor de klas staan bleek veel. In overleg met de Graduate School of Teaching van de Universiteit Utrecht heb ik ervoor gekozen om te stoppen met het zij-instroomtraject. In de tussentijd heb ik mijn tweedegraads bevoegdheid behaald. De eerstegraads komt later, op een moment dat het beter past en tot die tijd heb ik in ieder geval een papiertje op zak. De UU dacht hierin gelukkig goed mee.’’

Wat is het mooiste aan werken in het onderwijs?

‘’Het contact met leerlingen en de begeleiding die ik mag bieden in hun ontwikkeling. Ik vind het fascinerend hoe hun brein (niet) werkt en welke keuzes ze maken. De inhoud van het vak komt voor mij zelfs op de tweede plaats. Zeker de rol van mentor vind ik geweldig. Het is waardevol om bij te mogen dragen aan iemands persoonlijke groei. Het is heel dankbaar werk.’’

Wat is het grootste verschil met je vorige baan?

‘’Nog nooit heb ik met zo veel plezier zo hard gewerkt!’’

Hoe heb je de samenwerking met Teach-In Group ervaren?

‘’Heel prettig. Het contact was altijd goed en de communicatie helder. Na mijn eerste telefoontje met Mick ging het snel: er werd direct meegedacht, ook toen bleek dat mijn eerste stageplek niet helemaal aansloot. Teach-In Group vond een school die beter paste, en daar werk ik nog steeds met veel plezier.’’

Overweeg jij een overstap naar het onderwijs, of ben je als school op zoek naar versterking?

Teach-In Group denkt graag met je mee. Of je nu je eerste stappen zet als zij-instromer of juist op zoek bent naar een bevlogen onderwijsprofessional: wij helpen je verder.

Neem contact op of bekijk de mogelijkheden via www.teachingroup.nl