
Een frisse start in het onderwijs; Matthijs Kamer (50) maakte de overstap en staat nu met veel energie voor de klas als docent economie in 3 havo en 3 vwo. In dit interview deelt hij zijn motivatie, ervaringen en hoe hij de samenwerking met Teach-In Group ervaart.
Wie ben je en welk vak geef je?
‘’Ik ben Matthijs Kamer, 50 jaar, en geef economie aan 3 havo en 3 vwo.’’
Wat zijn je hobby’s naast je werk?
‘’Ik ben een grote sportliefhebber, vooral van autosport, en daar besteden we in mijn gezin veel tijd aan. Mijn vrouw en ik zijn samen naar de Olympische Spelen geweest (Beijing 2008 en Parijs 2024) en bezochten onder andere het WK Allround schaatsen in Hamar. Daarnaast supporten we onze zoon bij volleybal en onze dochter bij korfbal. Zelf heb ik ruim 20 jaar volleybal gespeeld en training gegeven, totdat mijn knieën het niet meer toelieten. Een andere grote passie is bierbrouwen en het verzorgen van bierproeverijen bij brouwerij Maximus.’’
Welke functie had je voordat je het onderwijs inging?
‘’Ik heb 13 jaar gewerkt als Product Manager en Pricing Manager bij Volkswagen Financial Services, waar ik verantwoordelijk was voor de marketingmix van leasecontracten en de verkoopprijs van private leasecontracten. Daarvoor heb ik 11 jaar gewerkt bij de Rabobank.’’
Welke expertise of ervaring breng je mee vanuit je vorige baan?
‘’Mijn ervaring ligt in het toepassen van de marketingmix en het opstellen van businesscases voor productintroducties en marktontwikkeling. Die analytische en strategische vaardigheden neem ik mee naar het onderwijs.’’
Wat heeft je gemotiveerd om de overstap naar het onderwijs te maken?
‘’Tijdens mijn hbo-opleiding had ik een docent economie die mij enorm inspireerde. Zijn lessen waren iets waar ik wekelijks naar uitkeek. Die ervaring wakkerde een vuurtje in mij aan om zelf ook voor de klas te staan en leerlingen enthousiast te maken voor economie. Daarnaast gaf ik bijles in wiskunde en economie, en een leerling die begon met een onvoldoende haalde dankzij onze sessies een 7,8 op zijn eindexamen. Dat gaf me enorme voldoening. Ook mijn ervaring met bierproeverijen speelt een rol; ik geniet ervan om mensen mee te nemen in een verhaal en hen anders naar een onderwerp te laten kijken.’’
Wat vind je het mooiste aan je overstap naar het onderwijs?
‘’Het begeleiden, motiveren en inspireren van jongeren.’’
Hoe ervaar je de samenwerking met Teach-In Group?
‘’De samenwerking met Teach-In Group is erg prettig en persoonlijk. Ik voel me echt gezien in mijn ‘ontdekkingsreis’ binnen het onderwijs. De begeleiding van Teach-In Group is heel waardevol: Mieke stelt prikkelende vragen die me aan het denken zetten over mijn lessen en hoe ik dingen anders kan aanpakken. Daarnaast heb ik veel gehad aan de voorbereidingscursus van Johannes en de Hogeschool Utrecht (HU), die mij een stevige basis gaf voor mijn start in het onderwijs. Ook het contact met andere zij-instromers is erg fijn; samen ervaringen delen en van elkaar leren helpt enorm.’’
Wat is het grootste verschil met je vorige baan?
‘’Wat mij het meest opviel, is de zelfstandigheid als docent. In het bedrijfsleven overlegde ik regelmatig met collega’s, maar in de klas sta je er alleen voor en moet je direct beslissingen nemen. Dat was even wennen, maar ik heb mijn lessen leren zien als ‘mijn eigen bedrijf’ waar ik verantwoordelijk voor ben. Onderwijs is voor mij dan ook meer dan alleen een baan; het voelt als een roeping en geeft veel meer zingeving dan mijn vorige werk.’’
Overweeg jij een carrière in het onderwijs?
Denk jij erover om de overstap naar het onderwijs te maken? Teach-In Group biedt ondersteuning en begeleiding voor zij-instromers. Bekijk onze website en ontdek hoe jij jouw carrière in het onderwijs kunt starten!
Interessante Blogs
Mijn samenwerking met Teach-In…
Toen kwam ik op de website van Teach-In terecht waarna ik meteen nieuwsgierig werd en het daar wilde…
Zij-instroom ervaring Glenn Fo…
Mijn naam is Glen Foreman. Graag vertel ik jullie kort hoe ik daar terecht ben gekomen en het trajec…
Johannes aan het woord
Regelmatig vraag ik me af hoe mijn eerste dagen voor de klas waren. Was ik zenuwachtig? Trilden mijn…