Onderwijs Blog

Zij-instroom ervaring Eva Nijssen

Mijn naam is Eva Nijssen, ik ben 42 jaar en ik doe niet Donald Duck na. Nee, ik ben docent Nederlands op het Antoniuscollege in Gouda. Graag vertel ik jullie kort hoe ik daar terecht ben gekomen en het traject dat ik heb doorlopen bij Teach-In Group.

Na mijn carrière als uitvoerend danseres heb ik Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd. Na het behalen van mijn master ben ik tot afgelopen augustus werkzaam geweest als medewerker en hoofd marketing en communicatie bij diverse culturele instellingen. Drie jaar geleden werd ik gevraagd als docent dansgeschiedenis op de School voor Jong Talent, dit is de middelbare school van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar werd ik wel ‘besmet’ met het plezier dat lesgeven aan jongeren geeft. Toen de coronacrisis nogal pontificaal op de drempel van mijn theater stond en we voor langere tijd dichtgingen, had ik weinig zin om op een wachtbankje betere tijden af te wachten.
Net op dat moment zag ik een vacature van Teach-In Group, waarbij je betaald voor de klas een tweedegraads docentenopleiding kan volgen. Wat een goed idee.

Zij-instroom ervaring Daphne Jacobs

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Daphne Jacobs, 23 jaar oud en geef nu bijna een jaar wiskunde op het Griendencollege in Sliedrecht. Sinds het einde van mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen weet ik al dat ik niet alleen als observator in een klas wilde zijn. Ik wilde ook heel graag zelf lesgeven en dan het liefst op een middelbare school voor het vak wiskunde. Om deze
droom te kunnen verwezenlijken, moet ik een tweedegraads lerarenbevoegdheid gaan halen. Daarom heb ik er destijds voor gekozen om mijn masteropleiding Kinderen met een leer- en gedragsproblemen in het
onderwijs, met een jaar te verlengen en in dat tweede jaar te gaan starten met de deeltijdopleiding wiskunde docent aan de Hogeschool Utrecht (HU).

De stap naar het onderwijs

Begin 2019 heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt, want ik was niet gelukkig in mijn toenmalige carrièrepad. Ik werkte als business developer voor veel verschillende opdrachtgevers en hoewel ik goed was in mijn werk zag ik mijzelf dit niet voor de rest van mijn leven doen.

Onderwijshart

‘Jij hebt een echt onderwijshart’, zei een ouder van een mentorleerling vorig jaar tegen mij. Dat klopt. Op mijn achtste zat ik op mijn vrije dagen al bij juf Ali, voor mij tante Ali, in de klas. Toch wilde ik in eerste instantie iets heel anders dan lesgeven. Ik maakte verschillende uitstappen- kunstacademie, freelance ontwerpen, communicatiekunde- maar vond op mijn dertigste in het docentschap de baan die mij blijft boeien. Mijn idee was om parttime voor de klas te staan en te blijven ontwerpen, maar al gauw was ik fulltime docent.

Een beker voor altijd

Op 7 oktober was het de internationale dag van de leraar. Voor ons dé reden om deze maand de leraar centraal te stellen. In de podcast van deze maand hebben we al een hele speciale meester gesproken. In de vlog vertelden drie van onze docenten waarom het zo mooi is om in het onderwijs te werken. Eigenlijk wel gek dat ik, nu ik niet meer voor de klas sta, iets schrijf over hoe mooi het is om voor de klas te staan.

Dit is hoe je een succesvolle vacaturetekst schrijft

Het doel van een vacature is natuurlijk om docenten voor jouw school te laten kiezen, boven alle andere scholen. Een vacature is de eerste kennismaking en de manier om docenten te laten weten wat jouw school zo bijzonder maakt. Als je het zo bekijkt: waarom lijken veel vacatures dan zo op elkaar? In tijden als deze is het van groter belang dan ooit om vacatures onderscheidend te laten zijn, zodat ze zichzelf verkopen. En dat is niet makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe profileer je jezelf als school?

Jezelf profileren zit bij de een in de aard van het beestje, waarbij het bij de ander totaal onnatuurlijk voelt. Jezelf profileren is wel nodig om anderen te laten weten wie je bent, wat je doet, waar je goed in bent en wat jou onderscheidt van de rest. Dat geldt ook voor jouw school. Als bij de ene school wel bekend is waar de kwaliteiten liggen en bij de andere school niet, zullen zowel ouders als docenten eerder kiezen voor de school waarbij het wel bekend is. Klinkt logisch toch? Om die logica makkelijk in praktijk te kunnen brengen hebben we een aantal tips verzameld. Want: profileren, kun je leren.
Lees verder…

Zo zet je jezelf als docent in de markt

Of je nou als ZZP’er werkt of in loondienst. Of je al een baan hebt of zoekende bent, het is altijd belangrijk om jezelf te profileren binnen je vakgebied. Waar het bij de een vanzelf lijkt te gaan, moet de ander er wat meer moeite voor doen en wat bewuster over nadenken. Waarom zouden scholen jou erbij willen hebben? Waarom zouden collega’s jou waarderen? Klinkt banaal? Is het niet. Absoluut niet. En het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Het kan ‘m al in kleine dingen zitten.

De gouden tips om consequent te zijn

Met klassen die groter worden en de afstand tussen de docent en de leerlingen die kleiner wordt, is het voor veel docenten steeds lastiger om consequent te zijn. En daarbij: de ene leerling is de andere niet en ieder kind heeft z’n eigen gebruiksaanwijzing. Is het dan wel mogelijk om bij iedereen even consequent te zijn? Moet je per se streng zijn om strikt te zijn? Onderstaande tips kun je makkelijk in je routine opnemen en omzetten in gewoonten, want het heeft zoveel voordelen voor alle partijen. Consequent zijn is namelijk de sleutel tot orde houden in de klas en inconsequent zijn heeft zo z’n consequenties.