De Teach-In Onderwijsprofessional is meer dan een leraar

Als Teach-In Onderwijsprofessional kom je vaker op verschillende scholen met elk hun eigen cultuur. Je wordt vaak gezien als buitenstaander en daarmee heb je een voordeel. Je kunt namelijk onbevooroordeeld je ervaringen achterlaten op school. Ik zou je willen aanraden om aan het eind van je periode hier even de tijd voor te nemen. Scholen, zo is mijn ervaring, stellen dat zeer op prijs.

Hoe?

In de afgelopen jaren heb ik op verschillende scholen lesgegeven als interim docent. (Eigenlijk zou elke startende docent enkele keren in zijn loopbaan moeten verkassen m.i. Ik zie het als een voorrecht.) Elke school gaf me nieuwe inzichten over het onderwijs en over de schoolcultuur. Van deze ervaringen maakte ik aan het einde van mijn interim klus een verslag. Dat verslag stuurde ik naar de schoolleiding en naar de sectie. Telkens opnieuw werd ik bedankt voor het verslag. Eigenlijk een klein gebaar en misschien wel het onderscheidend vermogen van de Teach-In Onderwijsprofessional.

Wat?

Omdat je vaak meer ervaren bent dan een startend en ook zittend docent kijk je als ‘buitenstaander’ naar een school met een frisse blik. Je ervaart verschillen met andere scholen. Los van GOED/FOUT kun je voor jezelf aantekeningen maken van wat je opvalt. Deze ervaringen met aanbevelingen noteer je op enkele A4-tjes en mail je naar de schoolleiding en sectie. Handig om dit ook vooraf aan te kondigen en nog beter om dit actiepunt ook mee te nemen in je sollicitatiegesprek. De thema’s/onderwerpen die je hierbij kunt noemen kunnen zijn:

  • Het onderwijs
    • Op welke manier wordt er lesgegeven?
    • Op welke manier verlopen de vergaderingen (rapport, sectie, school, afdeling)?
    • Hoe ervaar je het lesrooster?
    • Wat is de werkelijkheid en wat er staat er op de website van school?
    • Welke onderwijsvisie is er binnen de school en waaraan wordt gebouwd?
    • Waar wil de school staan naar 2 of 5 jaar? Hoe zie je dat terug tot nu toe?
    • ….
  • Het type leerling
    • Elke school kent een groepsdynamiek binnen de leerlingen. Beschrijf deze.
    • Wat is de houding van de gemiddelde leerling?
    • Waar zou de leerling op gestuurd of gestimuleerd mogen worden?
    • Wat kenmerkt de leerling op deze school?
    • ……
  • De vaksectie
    • Hoe is de samenwerking binnen de sectie?
    • Welke mijlpalen heeft de sectie bereikt in de afgelopen periode en welke staan op touw?
    • Wat onderneemt de sectie aan activiteiten buiten de lesboeken? Welke stimulans en welke ideeën kun jij voor hun achterlaten?
    • ……
  • De schoolleiding
    • Op welke manier is de schoolleiding zichtbaar aanwezig binnen de school?
    • Hoe is de (bege)leiding van de schoolleiding?
    • Hoe is de verhouding docenten schoolleiding?
    • ……
  • Het schoolgebouw
    • Wat ademt het schoolgebouw uit?
    • Zijn er renovaties aanstaande?
    • Is er voldoende ruimte buiten het gebouw?
    • Zijn leerlingen trots op school en op het gebouw?
    • ……

Natuurlijk is de lijst hierboven niet compleet en kan/moet deze uiteraard worden aangevuld met je eigen ervaringen. Schrijf aan een constructief verslag. Alleen het benoemen van negatieve aandachtspunten komt niet professioneel over. Denk in oplossingen en deel je ervaringen van andere scholen als deze kunnen bijdragen. De school is je dankbaar.

Succes in het onderwijs!

Rob Gabriels