Van theateronderwijs naar Nederlands met studie

Begin dit jaar, per 1 februari 2021, kwam er een einde aan mijn ruim 17 jaar lesgeven op de jeugdtheaterschool als direct gevolg van de coronamaatregelen.

Hoewel de aanleiding natuurlijk heel zuur was, was het een goed moment om even stil te staan en te herijken. Wat heb ik gedaan? Waar sta ik? Waar wil ik heen? Als ik iets wilde veranderen in mijn werkzame leven dan kon het nu. En als ik heel eerlijk ben, dan was ik al een paar jaar toe aan iets anders. Alles wat je doet, hoe leuk ook, kan een gewoonte worden en op dat spoor bevond ik me al een tijdje.

Vanuit de behoefte aan een nieuwe uitdaging, keek ik ook naar andere sectoren. Misschien iets in de IT, of iets in de zorg, waar zoveel vraag naar is? Na een tijdje geen groepen leerlingen meer les te hebben gegeven, merkte ik wat ik écht miste: het lesgeven zelf!

In de periode die volgde werd ik gewezen op de Teach-In Group. Deze onderwijs-specialist verbindt professionals binnen het onderwijs aan onderwijsinstellingen op interim basis. Daarnaast faciliteren zij sinds 3 jaar een zij-instroomtraject in samenwerking met Hogeschool Utrecht. Met als doel een lesbevoegdheid te halen voor de vakken waar veel vraag naar is, zoals: Nederlands, Engels of wiskunde.

Na een zeer grondig assessment (psychologische testen en een proefles) zat ik bij de selectie van 16 deelnemers die mee mochten gaan doen aan dit bijzondere traject. Het merendeel van deze groep bestaat uit mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan en vanuit hun expertise op een vakgebied graag hun lesbevoegdheid willen halen. Omdat ik natuurlijk al een eerste graad lesbevoegdheid heb, is mijn verloop net even anders.

Via de Teach-In Group ben ik sinds het begin van dit schooljaar aan het werk gegaan als docent Nederlands in opleiding op het Leidsche Rijn College.

Eenmaal aan het werk op het Leidsche Rijn College, volgde er vanuit Hogeschool Utrecht een tweede geschiktheidsonderzoek, om nogmaals vast te stellen of ik aan de wettelijke vereisten voldeed om mijn tweede lesbevoegdheid te behalen.

Na een lesbezoek van twee assessoren, het schrijven van een geschiktheidsdossier (waarin ik mijn bekwaamheid aantoon) en een criterium gericht interview zal ik zeer binnenkort mijn studieplan op-maat aangeboden krijgen. Dat betekent dat ik naast het lesgeven, zelf ook weer ga studeren aan de Hogeschool om mijn tweede lesbevoegdheid te behalen, ditmaal voor het vak Nederlands. Heerlijk om zelf ook weer gevoed te worden met kennis!

Het Leidsche Rijn College is een grote school in Utrecht, met meer dan 1700 leerlingen en ongeveer 150 docenten. Ik voel me daar ontzettend welkom. Niet alleen door de schoolleiding maar ook door mijn vakgroepgenoten die mij met open armen hebben ontvangen. Het voelt alsof ik, in positieve zin, al jaren meedraai met deze fantastische groep collega’s. En als kers op de taart natuurlijk alle leerlingen met wie ik elke dag het onderwijs maak en beleef. Zij zorgen er mede voor dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk ga. Ik geniet!

Mijn werk als docent theater staat momenteel op een laag pitje, omdat ik uiteraard volop met het bovenstaande bezig ben. Op termijn wil ik zeker weer theaterlessen aanbieden.

Voor mijn tweede lesbevoegdheid heb ik niet voor niks gekozen voor Nederlands. Het Nederlands is een enorme verrijking bovenop mijn kennis, kunde en ervaring van het acteren en schrijven voor drama. Andersom is mijn achtergrond op het gebied van theater ook een zeer mooie verrijking voor alles wat ik bij Nederlands kan bieden.

Jeroen Steenbeek schreef dit stuk geschreven om zijn ervaring van het eerste half jaar als zij-instroom docent met jullie te delen.

Stuk geschreven op 18 december 2021