023-5250502
Mijn TIG
Mijn Favorieten
Sluiten

Verdiensten

Willem wil best uitspreken wat hij verdient. Al is het alleen maar om nuance aan te brengen in de discussie die telkens weer wordt gevoerd onder docenten over de hoogte van het salaris van de zogenaamde ‘ingehuurde’ docenten.

Willem is docent wiskunde en hij heeft er bewust voor gekozen om als ZZP’er de school in te gaan. Het vrijere leven dat daarbij hoort en het ondernemerschap vormden eigenlijk het fundament van deze beslissing. Maar uiteraard zou er niet eens een beslissing zijn geweest als de verdiensten binnen deze constructie niet minstens overeen zouden komen met datgene wat Willem in een regulier dienstverband zou verdienen.

Misschien moeten we eerst nog even een paar stappen terug. Willem is een goede docent. Hij kan zonder moeite aan een reguliere aanstelling komen en hij kan prima referenties overleggen. Sterker nog, Willem is zo’n docent die altijd het verschil maakt op een school. Kortom, Willem heeft geen bureau nodig dat hem bemiddelt naar werk. Gelet op de huidige arbeidsmarkt heeft geen enkele goede docent zo’n bureau nodig.

Terug naar de verdiensten. Er zijn een paar essentiële dingen die worden meegenomen in het bepalen van een uurtarief voor een ZZP’er. Laten het nou juist deze essentiële zaken zijn die wat meer nuance aanbrengen in de discussie over de verdiensten van een interimmer.

Willem loopt ondernemersrisico. Hij is niet verzekerd van werk. Daarbij komt dat projecten niet altijd een vaste duur hebben. Het kan dus best zo zijn dat een project minder lang duurt dan was afgesproken. Er wordt alleen betaald als Willem ook daadwerkelijk de lessen heeft gegeven. Tijdens vakanties en bij andere lesuitval wordt er niet doorbetaald. Dat betekent dat Willem het in tien maanden moet verdienen. Vakantiegeld en een dertiende maand zijn hem ook niet gegeven. Ondernemersrisico komt ook terug in het feit dat je zelf verantwoordelijk bent voor eventuele verzekeringen. Een noodzakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering kost al snel een paar honderd Euro per kwartaal. Misschien een open deur, maar ook Willem moet gewoon inkomstenbelasting betalen. Het bedrag dat hij per uur factureert is een bruto bedrag.

Veel docenten zullen na het lezen van bovenstaande denken: ‘Waarom zou je dit doen?’ En dan komen we gelijk bij de kern. Niet iedereen kan dit en wil dit. Zoals gezegd, Willem kiest vooral voor de vrijheid en het ondernemerschap. Want deze constructie maakt het wel mogelijk om bij een vraag van de school om iets extra’s te doen, zonder schaamte te antwoorden wat daar dan tegenover staat. Hierdoor is het echt mogelijk om beloond te worden naar prestatie en de regie te houden over je werkzaamheden. Tevens is het in deze constructie mogelijk om sneller stappen te maken in tarieven. Ben je echt goed, dan zal je snel meer verdienen. Voor Willem en voor vele anderen die dezelfde keuze hebben gemaakt, is geld nooit de drijfveer geweest. Willem is op dit moment vooral heel gelukkig. Gelukkig, omdat hij doet wat hij wil doen en wil doen wat hij kan doen. En er is niemand die hem vertelt wat hij moet doen.

De prangende vraag blijft natuurlijk: Hoeveel verdient Willem dan? Laten we zeggen dat Willem uiteindelijk hetzelfde verdient als iemand die in de eindfase van een LC of LD schaal zit. Deze bedragen zijn gewoon openbaar. We laten het aan jullie over om te bepalen of dit veel of weinig is. Willem zal het wel horen in de docentenkamer.

Nieuwsgierig geworden? Vul dan het onderstaande contactformulier in en wij nemen contact met je op!