023-5250502
Mijn TIG
Mijn Favorieten
Sluiten

TiG Blog Het kan écht anders!

Lesgeven is altijd haar passie geweest, maar na 10 jaar bloed, zweet en tranen in het vak te hebben gestopt, merkt ze dat er na al die tijd toch iets veranderd is. Waar ze vroeger stuiterde van de energie en altijd alles aangreep dat voorhanden was, merkt ze nu dat ze voornamelijk draait op routine.

Ik ontmoet Sandra op vrijdagmiddag op het terras voor een kennismaking. Ze is opzoek naar een  nieuwe uitdaging. Niet dat ze het niet naar haar zin heeft gehad het afgelopen jaar. Maar nadat ze 10 jaar op dezelfde school heeft gewerkt is de spanning er wel een beetje af.

Natuurlijk heeft de school haar de ruimte geboden om te kunnen ontwikkelen. Ze heeft alle vrijheid gekregen om projecten op te zetten, reizen te organiseren en daarnaast heeft ze een stevige reputatie opgebouwd. Dit was de plek waar ze begon als stagiair en al snel werd opgenomen als rots in de branding binnen het team van collega’s. De keerzijde is dat de school haar op een gegeven moment iets te gemakkelijk wist te vinden als er een pittige klas overgenomen moest worden of bij een tekort aan collega’s voor een project.

Les geven kan ze. Een band opbouwen met de klas en het overbrengen van de lesstof zijn geen enkel probleem. Tijdens het gesprek raak ik steeds meer overtuigd dat ze naast dat ze een enorm goede docente is ook de capaciteiten in huis heeft om als interim-docent aan het werk te gaan.

Het verschil tussen docentschap en interim-docentschap is de rode draad tijdens dit gesprek. Waar krijg je als interimmer mee te maken? Grote kans dat je later in het schooljaar voor de groep komt te staan. De rollen binnen de groep zijn verdeeld, de hiërarchie is bepaald. De leerlingen zijn vaak al een collectief waar je als interimmer je weg mee moet vinden. Er is een verschil met starten aan het begin van het schooljaar en dus onderdeel zijn van deze vormende fase in het jaar. Dit betekent natuurlijk absoluut niet dat je hierdoor de wedstrijd bij voorbaat verloren hebt. In deze situatie kun je het enorm winnen. Voor mijn gevoel gaat het erom je leerlingen zo snel mogelijk echt te kennen. Namen leren, interesses polsen en hier op in spelen en daarna pas informatie overbrengen. Daarnaast moet je zelfstandig kunnen functioneren binnen de school. Hoe reageer je op het moment dat de school je niet kan voorzien van informatie? Op het moment dat je de school of vaksectie niet nodig hebt om op een prettige en resultaatgerichte manier je werk te kunnen bied je de meerwaarde waar naar gezocht wordt met de inhuur van een interim-docent.

Ze herkent de situatie. Op haar huidige school heeft ze dit al vaker meegemaakt. Het verschil is alleen dat haar reputatie haar altijd vooruit is gegaan. Die heeft ze straks niet meer. Gelukkig is ze hier niet bang voor. Ze weet dat ze oprechte interesse heeft voor haar klassen en dat dit op andere scholen ook het geval zal zijn. En dit is precies een van de belangrijke factoren waarom Sandra het goed gaat doen. Daarnaast is ze creatief en kan ze oplossingsgericht denken. Ze is niet gebonden aan informatie die ze van de school krijgt om met plezier voor de klas te staan. Ze is niet bang voor controle vanuit de school, want die heeft ze gewoon. Haar deur staat open en ze heeft niets te verbergen.

Nieuwsgierig geworden? Vul dan het onderstaande contactformulier in en wij nemen contact met je op!

Contact formulier