023-5250502
Mijn TIG
Mijn Favorieten
Sluiten

TIG Blog: Gastblog Rob de Gier

Het tekort aan goede leerkrachten in zowel het basis- als voortgezet onderwijs heeft ook een licht doen laten schijnen op het inhuren van interim-docenten. Volgens de berichten in tal van kranten kost dat de scholen miljoenen euro’s. Gemeenschapsgeld dat veel beter besteed kan worden is de suggestie.  

De praktijk is weerbarstig en kent meerdere gezichten. In het veld van de vele bureaus die docenten op aanvraag leveren zijn tal van vertegenwoordigers die de toets van betamelijkheid niet doorstaan. Zoveel is mij wel duidelijk, als ik kijk naar de kwaliteit van freelance docenten die zij aan hun opdrachtgevers leveren. Deze mensen vullen de gaten die zijn ontstaan als vervangers van bestaand personeel. Het zijn uitvoerders en zij lopen kritiekloos mee in de passen die scholen al jaren zetten. In dat opzicht wordt er geld uitgegeven om al het bestaande te behouden, om maar geen klassen naar huis te sturen, om lesuitval zoveel mogelijk tegen te gaan en vooral om zo maar niet kritisch te hoeven kijken naar het eigen schoolbeleid.  

Zelf werk ik al jaren voor de Teach-In Group. In een ver verleden toen ze nog klein was kwamen onze wegen samen. Ik als ondernemer en onderwijsman en zij als extern en onafhankelijk bureau. Allebei wilden we het verschil maken op scholen. Verschil maken, door kwaliteit te leveren, door kritisch te zijn, door ondernemend les te willen geven, door te luisteren naar wat het kind achter de leerling te zeggen heeft, door onafhankelijk te durven denken en daarnaar te handelen. In dat klimaat heb ik als interim-docent altijd kunnen werken, omdat de TIG het faciliteert, er duidelijke afspraken met de opdrachtgevers gemaakt worden, er aan kwaliteitstoetsing en borging gedaan wordt en wij waarmaken wat we beloven. Op deze wijze krijgen scholen waar voor hun geld en wordt het niet weggegooid.  

TIG staat op eenzame hoogte in het beschreven onderwijsveld. Die eenzaamheid is ook meteen de kwetsbaarheid van ons als TIG. Soms zijn wij een roepende in de woestijn. Door anders te denken en onafhankelijk te ondernemen in het starre werkklimaat dat onderwijs in Nederland nog altijd kent, is het moeilijk om een beslissende positie in te nemen waarin wij blijvend het verschil kunnen maken en daadwerkelijk iets kunnen veranderen. Het weerhoudt mij er echter niet van om daarmee duurzaam verder te gaan en de Teach In Group blijvend te ondersteunen in hun missie. 

Rob de Gier