023-5250502
Mijn TIG
Mijn Favorieten
Sluiten

TIG Blog: Dyade Congres

Afgelopen woensdag waren wij aanwezig op het Dyade congres ‘leraren maken het verschil’. Deze editie draaide om het toekomstgericht lesgeven. Het ging hierbij onder andere om de veranderende rol van de docent, de mogelijkheden en kansen die nieuwe technologieën bieden aan het onderwijs en de faciliterende rol van de school in dit proces.

Misschien ligt het aan mij, maar dit onderwerp roept altijd gemengde gevoelens op bij mij. Natuurlijk zegt mijn verstand ook dat de mogelijkheden oneindig zijn en dat een school niet achter mag blijven in dit digitale tijdperk. Maar wie maakt straks het verschil? Is dat dan nog steeds de leraar of is dat een apparaat? Een vergelijkbaar gevoel heb ik bij de ontwikkeling van de zelfsturende auto. Ik snap het, maar ik wil het eigenlijk helemaal niet. Het is toch veel leuker om zelf te sturen en gas te geven?

Tijdens het congres kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er meer mensen rondlopen met dezelfde gevoelens. Allemaal welwillende docenten, die even enthousiast zijn over alles wat er gezegd wordt en te zien is. En toch zie ik allemaal mensen die nog zelf willen sturen.

De praktijk staat op dit moment nog ver af van alles wat er tijdens het congres aan bod is gekomen. Onderwijs is voortdurend in beweging en moet ook voortdurend in beweging zijn. Je ziet scholen het roer omgooien, nieuwe ideologieën ontstaan. Dat moeten we koesteren, want uiteindelijk zien de mensen die op een school rondlopen beter wat leerlingen nodig hebben dan een apparaat. Onderwijs moet blijven aansluiten, maar verandering betekent niet altijd dat we het eerst niet goed  deden. Stilstand is wel degelijk achteruitgang. Dus laten we voorlopig allemaal gewoon dat gaspedaal intrappen.