023-5250502
Mijn TIG
Mijn Favorieten
Sluiten

TiG Blog: Out of the box

Out of the box denken. Dat doen onze docenten. Althans, deze hippe term wordt vaak door anderen gebruikt als het over Teach-In Group gaat. Iemand vroeg mij laatst of je kan leren om out of the box te denken. Wel een interessante vraag die ik direct aan een aantal docenten heb voorgelegd. Het antwoord was vrij eenduidig. Iedereen kan dat, maar de invloed van de omgeving is groot. Voor onze docenten is het makkelijker. Zij stappen immers letterlijk out of the box en halen er plezier uit om telkens in een nieuwe ‘box’ te stappen. Dat vergt dat je jezelf aanpast aan een nieuwe omgeving, maar ook heb je vaak de opdracht om iets anders en extra’s toe te voegen binnen een sectie.

Wanneer je als docent lang in een zelfde omgeving zit die niet of nauwelijks aandacht heeft voor vernieuwingen en ontwikkelingen, dan bestaat de kans dat je gaat denken dat je niet out of the box kan denken. Het is voor iedere docent goed om soms is stil te staan bij dit gegeven. Schoolbreed betekent dit stilstaan bij de inrichting van het onderwijs. Maar net zo belangrijk is het om naar jezelf te kijken. Hoe sta ik voor de klas? Staat de automatische piloot aan of heb ik nog de energie en de creativiteit om af te wisselen? Doe jij dit nog wel eens? Of zijn dit ook weer een paar hippe achter elkaar geplakte termen?