Zij-instroom ervaring Daphne Jacobs

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Daphne Jacobs, 23 jaar oud en geef nu bijna een jaar wiskunde op het Griendencollege in Sliedrecht. Sinds het einde van mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen weet ik al dat ik niet alleen als observator in een klas wilde zijn. Ik wilde ook heel graag zelf lesgeven en dan het liefst op een middelbare school voor het vak wiskunde. Om deze droom te kunnen verwezenlijken, moet ik een tweedegraads lerarenbevoegdheid gaan halen. Daarom heb ik er destijds voor gekozen om mijn masteropleiding Kinderen met een leer- en gedragsproblemen in het onderwijs, met een jaar te verlengen en in dat tweede jaar te gaan starten met de deeltijdopleiding wiskunde docent aan de Hogeschool Utrecht (HU).

In maart 2020, zag ik een vacature voorbijkomen van Teach-In Group om het leren en werken te gaan combineren en dan mocht ik ook gelijk voor de klas staan. Ik heb hier eigenlijk geen moment over na hoeven te denken en heb onmiddellijk gesolliciteerd. De combinatie van het leren in de praktijk en één dag in de week naar school, sprak mij ontzettend aan omdat ik dan meteen kon

gaan doen wat ik liefst wilde, lesgeven! Er volgde een zware sollicitatieprocedure. Eind april had ik mijn eerste sollicitatiegesprek met Maurice Vink. Het gesprek voelde goed aan en aan het einde van het gesprek vertelde Maurice dat ik door kon naar de volgende ronde.

De volgende ronde was het lesgeven aan een groep leerlingen zodat zij konden zien of ik al over bepaalde kwaliteiten beschikte. Een evaluatiegesprek over de vooraf ingevulde zelftest en over mijn gegeven les volgde. Mijn dag eindigde met een motivatie die ik moest schrijven over waarom ik dacht dat ik deze kans moest krijgen. Een week later hoorde ik dat ik komend jaar als docent voor een klas zou staan. Van de vele sollicitanten zijn maar 35 mensen gekozen, wat wel iets zegt over de eisen die Teach-In Group stelt aan de sollicitanten.

Nog geen maand later had ik al een gesprek op het Griendencollege in Sliedrecht, waar ik werd aangenomen. Zodoende ben ik in september 2020 begonnen met het lesgeven op deze school. Ik mocht gelijk de uitdaging aangaan om te starten met twee zorgklassen op het VMBO-Basis en VMBO-kader en daarnaast één reguliere klas. Dit is zeker weten niet altijd even makkelijk geweest, maar mijn doorzettingsvermogen en mijn motivatie hebben mij hier zeker doorheen geholpen. Doordat je alleen voor de klas staat, moet je het ook echt allemaal alleen doen. Ik heb geleerd om hulp te vragen want alle collega’s zijn ook druk natuurlijk met het opstarten van het nieuwe schooljaar. Gelukkig wist mijn sectie en de zorgcoördinatoren tijd voor mij vrij te maken en hebben zij mij goed weten te begeleiden.

Deze begeleiding en mijn eigen drive om dit tot een succes te volbrengen, hebben ervoor gezorgd dat ik in april 2021 te horen heb gekregen dat het Griendencollege mij graag over wil nemen van Teach-In Group. Het mooie van dit gehele proces is ook dat er geen overdrachtskosten aan verbonden zijn. Teach-In Group leidt dus echt haar docenten op tot goede docenten en laten hen ook gaan wanneer zij daar zelf aan toe zijn. Belangrijk daarbij is wel dat scholen openstaan voor het bieden van een leerwerkplek voor beginnende docenten. Hiervoor ben ik het Griendencollege uiteraard erg dankbaar.

Daarnaast ben ik Teach-In Group dankbaar voor de kans die zij mij destijds hebben gegeven en het in contact brengen met het Griendencollege. Door deze kans kan ik al een jaar doen wat ik echt leuk vind. Het lesgeven op het middelbaar onderwijs!